Välkomna efter längre paus. Från min hemkomst har det gått nästan 4
veckor och jag har svalnat något. Jag ska försöka sammanfatta äventyr
och berätta till er, som har inte pratat med oss än
vad egentligen har hänt i Australien.
Äventyr
har inte slutat med framgång! Det betyder inte att den inte var lyckat.
Därför ändrar jag min plan och ska inte skriva en post för varje dag
Australien. Jag ska försöka skriva kort om
hela resa och dela med er våra upplevelse i den här posten.
Som ni vet,när vi har kommit till Halls Creek så har våra paketer
inte kommit än. Vi hoppades på mirakel men tyvärr. Kalender har passerat
25e augusti (Piotr var inte med mig längre) och
fortfarande har det inte hänt något. Till slut 7e september efter
nästan 4 månader från dagen vi har sänd paketer har de efterlängtade 4 kartonger kommit. Men vi kommer tillbaka till starten...
Under 2 dagar som vi spenderade i Darwin, vi visste som ska vänta
oss och vad vi saknar. Vi köpte lite av den mest nödvändigt utrustning
samt mat och billigt
tält. Till Halls Creek har vi kommit med Greyhound bus (femton timmars
resa) 5e augusti sent på kvällen.
Efter natten som vi har spenderat på
camping, på morgonen dagen efter har vi träffat Nick och
hans fru Erica. Nick är polisman som vi har haft mailkontakt med under några månader före resan.
Camping i Halls Creek |
Inom kort visade de sig att vara underbara, öppna, hjälpsamma och vänliga människor. Det hjälpte oss mycket med våra problem,
och när vi har cyklat färdig runt Halls Creek så spenderade jag
under deras tak flera underbara dagar.
Med Erica och Nick |
Tillsammans med Piotr har vi
direkt bestämt att det inte finns någon anledning att gnälla och vänta
på mirakel, men istället måste vi starta cykla
med det som vi har och som vi lånade från Erica och Nick och kolla hur
det är på
Canning Stock Route, iallafall på första delen av sträcka som kallas Tanami Road.
Som tur cyklar hade vi med oss på flygplanen! Vi gjorde som vi bestämde och redan nästa dagen tidigt på morgonen var vi på väg till Wolfe Creek Meteorite Crater som ligger drygt 150km söder om Halls Creek.
Tanami Road |
Wolfe Creek Meteorite Crater |
Efter tre
dagar var vi tillbaka i samhället för
att fylla på vatten och mat och under följande dagar besökte vi andra
intressanta platser som var inte lika långt från lilla staden.
Halls Creek |
Mest
tyckte vi faktiskt om oasen
Palm Springs (den ligger 45km från Halls Creek) som vi besökte
tre gånger (vi var tvungna efter par dagar cykla till "stan" för att
köpa mat, fylla på vatten och kolla om paketer har inte kommit), sammanlagt har vi
spenderat elva dagar där. Mest har vi chillat där, dvs. vi solade simmade, läste men också vandrade, klättrade och cyklade korta sträckor för att underhålla konditionen. Vi började till och med kalla den ställe Polish Springs.
På väg till Polish Springs |
Polish Springs |
Natten i Polish Springs |
Förutom Polish Springs besökte vi också Sawpit Gorge, Caroline Pool och vi var vid
China Wall.
Sawpit Gorge |
Caroline Pool |
Så här har vi spenderat tid fram till 23 augusti, dagen som Piotr
lämnade Halls Creek och började sin hemresa till Sverige.
Piotr på stranden i Broome |
Under nästa
två veckor, fram till dagen när paketer har kommit har
jag inte lämnat samhället. Jag hittade jobb där jag spenderade hela
dagar och under helger har jag trampat på cykel för att inte tappa
formen helt. Jag bodde på den tiden hos Erica och Nick och trivdes
mycket bra: jag hade inte bråttom någonstans, tiden gick
långsamt, det var lungt och harmonisk. Ärlig talat till full lycka
saknade jag bara att kunna krama mina barn och Aleksandra.
Som ni vet 7e september äntligen 4 kartonger med utrustning och
frystorkad mat har kommit fram. När jag fick den information från Nick
så har jag sagt hejdå till alla på jobbet och gick hem.
På en gång började jag packa mina cykelväskor. Samtidigt har jag
skickat Piotrs grejer tillbaka till Polen och fixat andra ärende för att
kunna så fort som möjligt börja trampa på cykel. Sent på kvällen var jag
redo att starta. Jag började strax efter midnatt
8e september. Här skulle börja min beskrivning dag efter dag äventyr Canningu Stock Route
på cykel. Men det blir inte så... På grund av känslor som är med
mig fortfarande när jag kommer tillbaka till de momenter ska jag
begränsa mig till några fakta och data och på slutet kommer jag att
skriva mina anteckningar från två sista dagar på CSR.
Redan från början var det svårt att cykla på grund av för stor och
ojämn fördelat last. Den andra problem kunde jag lösa ganska fort, men
första efter varje kilometer som betyder sämre och
sämre vägkvalitet, gjorde att jag
var mer och mer förkrossad. Men jag vågade inte att kasta bort en del av
saker som jag trodde då att var nödvändiga. Och jag förflyttade jag mig
långsamt genom djup sand i stor heta (genomsnittliga
temperaturer var ca. 10 grader högre än före en månad sedan), med
otillräcklig mängd av vatten. Jag förstörde mina krafter och
självförtroende. Från och med andra
dagen har jag inte cyklat mycket mer än jag har gått och puttat cykel
eftersom sand var ännu djupare och corrugations var värre och värre.
Första dagen har jag klarat lite över 153km och nästa
dagar 66,56 och 40. Och det var allt... Fjärde dagen min stor dröm har
gått sönder som sandslott den försvann som vatten från min kropp... Ni
kan läsa här nedan (citat direkt från min dagbok utan korrigering,
därför texten kan kännas lite "bucklig". Korrigering
skulle jag göra senare under tiden när jag skulle skriva över dagbok
till bloggen):
Jag vaknade kl.4.00 och startade kl.5.30. Det var fortfarande behaglig
svalt, men det kändes att det blir mycket varm dag, som vanlig. Till
kl.11.30 klarade jag att cykla bara knappt tre
mil, och mer än hälften av distans har jag puttat cykel - så katastrofalt är den del av sträcka. Huvudproblem är fin och djup sand, som även för så breda däck är för stor hinder. Jag hela tiden
beräknar om vatten som jag har räcker till brunn 49. Jag har räknat att om jag cyklar i så hög temperatur, så kommer jag att förbruka alldeles för mycket vatten därför lunchrast har jag förlängd nästan fram till kvällen, för att kunna starta igen när det blir lite kallare. Tyvärr blir jag tvungen att cykla i mörkret men det
är den ända chansen eftersom från
platsen där jag hade lunchrast till uttorkad brunn 51 har jag över 3
mil och sedan nästa 5.2 mil till brunn 49. Till hela distansen har jag
bara 10l vatten. Inte mycket...
Jag har också beräknat hur mycket mat har jag och hur mycket
väger cykel och kommit fram till att jag har önödig mycket mat. Jag
bestämde mig att slänga den sorten av frystorkad mat som smakade minst
dvs. Farfall i ost&spenat sås. Direkt har det blivit mer luftig i cykelväskor. Imorgon ska jag flytta på lite grejer så att
det blir mer plats för vatten. Det skullle bode räcka för att ha ca. 2
paketer/dag om man cyklar i 30 dagar plus att jag hade lite annat mat
också med mig. Vatten är viktigast!
Jag skriver de ord nästa dag på kvällen i ett tält 1.8mil söder om Billiluna vid Lake Stretch. Men kronologisk skulle det vara...
Enligt planer har jag cyklat under natten. Jag gjorde bara en paus runt kl. 23.00 för att göra varm mat och direkt efter började jag
cykla igen.
11e september 2017, måndag - CSR dag 4, sista (42.); 39,36 km; Σ314,28 km; 6:39,41; 5,8 km/h
11e september 2017, måndag - CSR dag 4, sista (42.); 39,36 km; Σ314,28 km; 6:39,41; 5,8 km/h
Jag cyklade som i en trans. Under viss tid
underlag var skaplig men snart blev den sämre igen, och jag var tvungen putta cykel
igen. Det var mycket tröttsamt. Jag var törstig jämt och det kändes att
kilometrar inte försvinner. Jag kände att jag tappar krafter och jag
hade känsla som att jag observerar mig
själv från sida. Jag visste att det är inte bra. Jag var mer och mer trött och utmattad som vid långvarig bilkörning
på natten. Kl.4:30,
strax innan soluppgång kunde jag inte fortsätta, jag kunde inte se
sträckan och jag såg olika "figurer". Jag var tvungen att sova lite. Jag
tog på mig dunjacka, mössa och handskar eftersom det var kylig, plockade
fram liggunderlag och låg mig ner. Resten
kommer jag inte exakt ihåg. Jag tror inte jag har sovit länge, men jag
vaknade av varma solstrålning. Jag reste mig fort (tror jag) och
försökte cykla vidare. Det var varmare med varje stund. Jag försökte äta
något men jag kunde inte svälja, mat har klistrat
sig i min hals och matstrupe och ville inte vandra ner. Jag har inte
druckit tillräcklig med vatten för att den ska inte ta slut för fort.
Hela tiden har jag puttat cykel för att sanden var så djup och mjuk så
att man kunde glömma om att cykla trots att jag
minskade avsevärt lufttryck i däcken till 0,5 bar (där tog slut skala i
min cykelpump). Plötsligt har det blivit förmiddag och det blev
fruktansvärt varmt både uppifrån och ner från heta sanden. Men jag hade
inget val, jag kunde inte vänta tills det svalnar
eftersom man måste dricka ändå när man vilar och vatten försvinner
dramatisk fort trots att jag dricker begränsade mängder. Med varje
stund var jag mer och mer törstig men jag var tvungen att röra sig fram
hela tiden och tro på räddning. Under tiden har passerat
mig två Toyota bilar, samma som igår (de enda bilar som passerade mig
under söndagen) och de stannade för snacka lite med mig. När jag har
sagt i vilken situation jag är, och att jag har nästan 3 mil kvar till
min delmål så fick jag från de tre liter vatten.
Detta kunde rädda mitt liv. Liten bit längre fram herrar (och kvinna
Maya) svängde vänster till brunn 50 för att käka frukost och jag drog
vidare. Jag gick mot brunn 49. Jag vet inte hur lång tid det tog. Jag
slutade att registrera verkligheten. Enligt Österrikare
från de två Toyota bilar har de kommit ifatt mig när jag hade 2.4 mil
kvar till min delmål. Men detta fick jag veta två timmar senare när jag
satt i deras luftkonditionerad bil. De har sagt att när de såg mig redan
igår, så förväntade de sig att jag kommer
ha problem, på morgonen försäkrade de sig om det, och nu har de sagt
rakt till mig, att jag inte ser ut bra och i den skick får jag inte att
fortsätta min resa, med tanke på att den här del av CSR är lättast,
på grund av det har inte börjat sanddyner än.
Jag har inte haft ork och kraft för att diskutera och med tanke på
framtida stegrande svårigheter med glädje har jag tillåtit att de ska
rädda mig. Jag kommer inte ihåg mycket från de stunder. Jag var som en
docka, jag gjorde precis det de har sagt till mig.
Jag tror att jag har druckit två liter vatten på en gång, ätit två
saftiga äpple och jag har tillåtit de att stängde mig i
luftkonditionerad Toyota. Jag brydde mig inte om något. Jag var medveten
att med den beslut mina nästan treåriga förberedelser och tuffa
planer går åt skogen. Men kanske jag har räddad mitt liv för att jag
tror på riktigt att jag inte var i bra skick överhuvudtaget. Under kort
stund har funderat på att kanske be om skjuts till brunn 49 och vila där
för att nästa dagen gå/cykla vidare, men efter
en stund fattade jag att jag skulle bara lura mig själv och att jag
vill inte fortsätta min resa vidare. Det var över mina krafter att
fortsätta i ännu svårare förhållande. Jag fick tillräcklig stryk under
de fyra dagar för att veta att jag orkar inte göra
detta i XXL format. Från början ville de skjutsa mig till brunn 50 där
jag skulle vila mig och cykla dagen efter tillbaka till Billiluna. Men
när de observerade i vilken skick jag är under bilfärden så ändrade de
sina planer och körde mig hela 10 mil ändå
fram till Lake Stretch som jag nämnde innan. När vi åkte tillbaka
knappt kunde jag känna igen landskap. Jag var troligen mycket trött
fortfarande. Jag måste erkänna att jag har fattad att jag gjorde en bra
bit av CSR först, när jag såg den sträckan från bilen.
När vi kom fram dit, så har vi skrivit varandras telefonnummer hälsat
varandra och Österrikare åkte iväg. Jag slog upp tält, har segregerat
innehåll av mina cykelväskor, gjord kvällsmat och nu knappt kan jag
sitta efter en natt utan sömn. (…) Jag ringde
till Nick och Piotr. Imorgon ska jag försöka analysera orsaker till min
förlust men Österrikare har gemensamt sagt att det är inte förlust men
lektion och att de beundrar mig, för det hur långt har jag kommit fram
efter tre och en halv dag. Jag vet inte
hur mycket sanningen och hur mycket artighet var det i den åsikten."
CSR |
Vilopaus under de hetaste timmar |
Mina räddare |
Så här har slutat min livets äventyr. Inte spektakulärt men lycklig.
Jag är glad att jag kunde komma tillbaka till mina nära och kära, jag
lärde mig något. Den förlust är samtidigt
mycket bra lektion av ödmjukhet och respekt till naturens krafter. Jag
lärde känna mig själv bättre och detta hur min kropp fungerar i extrema
förhållander. Jag gjorde fel. Flera fel. Och jag ställer till mig själv
en fråga: kunde jag undvika att göra de fel?
Jag hittar inte exakt svar. Jag kunde fråga mer de erfarna äventyrare,
jag kunde läsa mer men skulle jag lyssna de? Jag visste från böcker
och artiklar att det blir svårt. Jag bestämde mig att jag är ”klokare”
och ska försöka göra det på mitt sett. Och jag
har betalad för det högt pris. Men kanske det handlar om att lära sig
på egna fel och få själv stryk? Jag har det efter mig och jag är rikare
med den erfarenhet, det är mycket prisvärd.
Ni frågar oss om vi ska försöka en gång till. Piotr säger att aldrig
mer men vi får väl se vad tillbringar framtiden. Som gäller mig så vill
jag inte deklarera något nu och ta
bindande beslut. Mina sår från sträckan är för färska för det. Jag
behöver tid för att fundera över vissa saker. Varje gång när jag kommer
tillbaka med mina tankar till CSR så reagerar jag väldigt stark som
gäller mina känslor. Det måste gå över. Jag ska svara
på den fråga med en fråga: ska det vara så om man kuggar en tenta att
man sluttar plugga överhuvudtagen? Självklart inte! Man måste dra
slutsatser, lära sig mer och försöka igen! Och
Canning Stock Route är fortfarande där och väntar…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar