tisdag 9 maj 2017

Bike-fit: ett sätt att gilla din cykel ännu mer.

   Framför oss flera tusen kilometer och flera hundra timmar på cyklar. Professionellt justering av sadel eller styre med bara några mm/grader, gör enorm skillnad för muskler och leder. Det minskar risk för skador, överbelastningar samt förbättrar avsevärt komforten när man cyklar. Jag är medveten om det och också vet, att det är omöjligt att göra detta på rätt sätt själv. Som gäller detta valde jag för att anlita proffsen. Det var enkelt att välja - Omni-Fysio.

Bike-fit börjar man med att undersöka cyklisten och justera SPD-klossar i skorna

   Det var min första besök på den mottagning och måste erkänna att både lokalisering, miljö, träningsutrustning som finns hos Omni Fysio är patientvänlig. När man kommer in känner man sig välkommen på en gång. Om höga  kompetenser, som har killarna har jag redan skrivit och det kan ni läsa här.

Här spelar roll varje grad och millimeter
 
   Synkronisering med min cykel gjorde jag för ett par dagar sedan och redan efter första några kilometer upplevde bättre komfort under cyklingen. Tackar så hjärtligt för din tid och jobb Johan! Det som glädjer mig också är, att jag fick höra från proffsen att jag är symetrisk. En gång till tackar jag dig Johan, och denna gången för att du har exkluderad från din bedömning mina öron ;)

Tackar för en och halv timme lång besök

   Som fysioterapeut och cyklist rekommenderar jag er, som trampar lite mer, att ni går genom en sånt justering. Jag tycker att det värd att spendera lite pengar. Fördelar är många tex.att man trivs mer på sin cykel, minskar risk för skador men även förbättrar sin prestation, eftersom bike-fit kan förbättra aerodynamik och effektivisera kraftöverföring. Oavsett om du cyklar på mountainbike, hybridcykel eller racer så ska du tänka på din framtid som gäller ben, rygg, handleder eller rumpa. Amen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar